onsdag 1 juni 2016

Underfunktion i sköldkörteln - Hypotyreos

Nu var det länge sedan jag var inne här.
Jag har inte mått så bra det senaste halvåret. Haft mycket konstiga krämpor och varit på många undersökningar på sjukhuset. Alla prover och undersökningar har varit bra vilket har varit skönt men man undrar ju varför man mår så dåligt. Men nu tror vi att vi hittat varför jag mått som jag mått.
Sköldkörteln.
Jag har haft hypotyreos, underfunktion i sköldkörteln, i 25 år och medicinerat med medicinen Levaxin. Har aldrig känt av eller mått dåligt tidigare. Det verkar som att mina värden har svängt mellan hypotyreos och hypertyreos, överskott av sköldkörtelhormon.
Men nu mår jag bättre! Medicinen håller på att ställas in och det känns som vi hittat rätt dos.


Vi är många i detta avlånga land som har hyptyreos och symptomen är många.
Jag känner att jag haft tur som mått så bra och aldrig känt av min sjukdom så mycket.
Jag har nu förstått att det är många som mår mycket dåligt och inte kan ha ett fungerande liv pga av sin hypotyreos.

Vad är då hypotyreos?
Hypotyreos betyder underfunktion i sköldkörteln. Man kan säga att kroppen går på lågvarv.

Några av dom vanligaste symptomen och ofta dom som man upptäcker först är:
  • Allmän känsla av att något är ”fel”
  • Allmän trötthet
  • Frusenhet
  • Nedstämdhet
Senare kan mer typiska symtom utvecklas, till exempel
  • torr hud och torrt hår
  • förstoppning
  • viktökning
  • minnessvårigheter
  • långsam hjärtrytm
  • led- och muskelsmärta
  • nedsatt fruktsamhet.
Mer och mycket bra information om hypotyreos hittar man på http://skoldkortelforeningen.se/

Nu en tur till Vårdcentralen för att kolla upp min muskelinflammation, en av alla krämpor jag haft, sedan ska jag njuta av det fina vädret.

Ha en fin dag!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar